Brugerlogin

Indtast dit brugernavn og kodeord her for at logge ind på websitet:
Log ind

Har du glemt dit kodeord?

Du er her: 

Kirken åbner

”For at vi kan blive ét i dig, ligesom du er ét med Faderen.” Sådan beder vi i nadverbønnen. En bøn om at vi skal samles i fællesskab med alle kristne, ja med alle mennesker, og blive til et folk, fordi Faderen og Sønnen er et i Gud.

Om lidt må vi mødes igen, og hvor bliver det glædeligt, for er der noget vi har lært som kirke og mennesker, så er det at nok er kirken bygget af levende stene og ikke bygninger, men vi kan ikke være levende stene på afstand af hinanden, i hvert fald ikke for stor afstand. Mennesker har brug for at være sammen med mennesker, og for at være kirke for alvor, så skal vi være sammen med andre og tale om tro, synge salmer, høre og læse ord fra Bibelen og bed bønner med hinanden. Og vi skal være sammen om hygge, glæde og sorg.

Gudskelov har vi haft alle mulige teknologier til rådighed, som har kunnet give os lidt følelse af stadig at være kirke, men det fællesskab som kirke er, hvor vi ser og hører og mærker at vi er tilstede sammen, det har manglet.

Men nu kan vi komme til fra alle steder og samles i vores kirker igen, og mærke at vi er ét med Gud, selvom vi er i verden, selvom vi er forskellige og mener og siger og synes forskelligt, også om vores tro, så er vi på grund af Kristus ét med den treenige Gud i hvis navn vi holder gudstjeneste, onsdagscafé, menighedsrådsmøder, andagter, matinéer, samtaler, studiekredse, babysalmesang, menighedspleje, begraver, bliver gift og døbt og konfirmeret og alt det andet vi også laver som kirke og menighed.
Nu har vi været spredt i verden længe nok, og verden har dikteret længe nok, lad os nu føle at vi også har en flig af Guds rige hos os.

Ses vi i kirken? Det håber jeg.
Amen.

Miniprædiken af sognepræst Martin Holt Jensen

Del dette: