Har du glemt dit kodeord?

Indtast venligst dit brugernavn eller emailadresse. Instruktioner i nulstilling af kodeord vil blive emailet til dig med det samme.
Nulstil kodeord

Tilbage til loginformular 

Du er her: 

Påsken i Grøndalslund

Påsken er kristendommens vigtigste højtid. Alligevel er den kristne påske ikke lige så synlig i vores samfund, som den kristne jul. Men påskens budskab er også mere komplekst, og selve påskefortællingen strækker sig over flere dage og rummer mange modsatrettede følelser. Vi mindes, at Jesus først hyldes og kun et par dage efter forrådes, dømmes, tortureres, hånes og til sidst dør på korset. Og vi fejrer, at han genopstår og overvinder døden. I løbet af påskens forskellige gudstjenester gengives forløbet i historien, og de forskellige elementer foldes ud.

Den kristne påske bygger på den jødiske påskefest. Jøderne fejrer, hvordan Moses udfriede israelitterne fra slaveriet i Egypten. Ordet ”påske” kommer af det hebraiske peshach, der betyder ”forbigang”. Det henviser til den sidste af de 10 plager, hvor dødsenglen gik forbi israelitternes døre, og dermed kun gik ind i egypternes hjem og dræbte alle deres førstefødte drenge, mens israelitterne gik fri.

Jesus var jøde, og derfor tog han sammen med sine disciple til Jerusalem for at fejre peshach. Palmesøndag red Jesus på et æsel ind i Jerusalem, og menneskemængden hilste ham med Hosianna-råb og viftende palmegrene.

Skærtorsdag

Selve det traditionelle påskemåltid af lam med bitre urter, vin og usyret brød, fejrer Jesus med sine disciple. Inden måltidet vasker Jesus disciplenes fødder rene, og under måltidet indstifter han nadveren, for at de kan blive ved med at mindes ham. I dagene op til påske har Jesus gjort sig uvenner med mange af byens spidser ved både at handle og tale med stor kraft. Derfor vil ypperstepræsterne gerne af med Jesus. Da Jesus og hans følge tilbringer natten i Gethsemane have, har disciplen Judas planlagt at forråde Jesus og udlevere ham til ypperstepræsternes soldater.

Langfredag

Jesus blev efter sin tilfangetagelse ført til ypperstepræsten Kajfas´ gård, og den lange fredag begyndte. Jesus blev beskyldt for at spotte Gud, og man satte sig for at få ham henrettet. Selv hans discipel Peter fornægtede at kende ham, af frygt for at blive dømt sammen med ham. Jesus blev ført fra Herodes til Pilatus, som efter sædvane ville frigive en fange i anledning af påsken. Folkemængden krævede dog at få morderen Barabbas frigivet. Så Jesus dømmes, han piskes og hånes og tvinges til selv at bære sit kors til henrettelsespladsen Golgata, hvor han korsfæstes sammen med to røvere.

Fra korset råber han: ”Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?” Da Jesus er død på korset, tages han ned og lægges i en lånt grav, og en stor sten rulles for indgangen.

Påskedag

Efter lørdagen – sabbatten, jødernes helligdag – går nogle kvinder ud til graven for at salve Jesu døde krop med velduftende olie. De opdager, at stenen er væltet fra graven, og at graven er tom. En engel fortæller, at Jesus er genopstået. Men kvinderne undres: Kan det være sandt? De tør først ikke sprede budskabet, men fortæller det forsigtigt til disciplene. Efterhånden lyder det mere og mere sejrrigt og jublende: ”Herren er opstanden! Ja, han er sandelig opstanden”.

2. påskedag

Stemningen blandt disciplene er blandet. Tør de tro på, at Jesus er genopstået? Den dybt ulykkelige Maria Magdalene går omkring i den have, hvor Jesus var blevet begravet. Med ét møder hun den opstandne mester i live. Han kalder hende ved navn, og dá genkender hun ham. Herren er i sandhed opstanden! Det er budskabet 2. påskedag og alle de andre påskedage frem til pinse.