Brugerlogin

Indtast dit brugernavn og kodeord her for at logge ind på websitet:
Log ind

Har du glemt dit kodeord?

2. påskedag 2020 - Miniprædiken ved sognepræst Martin Holt Jensen

Dagens tekster finder du her www.bibelselskabet.dk/2-paaskedag-fra-anden-raekke

Den tomme grav er det, kvinderne mødes af påskemorgen. Men 2. påskedag handler ikke om den tomme grav, men om at vi, når vi er fyldt af tomhed over det som livet byder os, selv bliver mødt af Kristus.
Et af de smukkeste møder med den opstandne, er Maria Magdalenes. Grebet af sorg vandrer hun rundt i haven, hvor Jesus blev begravet, og den sorg bliver til frustration over tydeligheden af tabet, og at den Jesus hun holdt af, ikke bare er død, men også borte. Og et af sorgens ansigter viser sig, da hun i frustration og ærgrelse konfronterer et andet menneske, fordi hun mener at det er hans skyld, eller blot fordi hun trænger til at få afløb for sin smerte.
Og netop i det øjeblik hvor hun skælder gartneren ud, viser han sig at være en anden. Og hun genkender ham ikke på hans udseende eller væremåde, men fordi han kalder hende ved navn.
At blive kaldt ved navn af selve Gud, er det der møder os i dåben. Et kærligt møde i et liv, der kan rumme frustration og smerte, lige så vel som store og overraskende øjeblikke af kærlighed og lykke. Og blidt bliver vi kaldt ved navn, og får lov at se ind i Kristi øjne. Øjne der ser tilbage på os, ikke som tabte syndere, men som elskede skabninger, formet i Guds billede.
Vi skulle i dag have døbt konfirmander, men ligesom med konfirmationerne, er deres dåb også udskudt. Men vi glæder os til at vise både de konfirmander der skal døbes og deres venner og familier, at det er en glæde at blive kaldt ved navn, også af Gud.
Og så er der det med Maria Magdalene, der ikke må røre ved Kristus. Hvad skal det betyde? Ja, det kan jo betyde så meget, men for mig, betyder det, at ingen kan fastholde Kristus, som deres helt egen. Han er vores alles bror og frelser, og blot fordi han kalder mig ved navn, betyder det ikke at jeg er hans eneste. At give ham fri til at stige op til Faderen, betyder at han kan være Gud for os alle, til alle tider og på alle steder. Derfor er påske heller ikke kun noget vi fejrer i Grøndalslund, men en festlig højtid for hele verden. For alle os, som nu har fået muligheden for at møde Gud, hver gang vi giver os ud i livet med hinanden.
Amen.

Salmer til dagen:
Nr. 241 Tag det sorte kors fra graven
Nr. 400 Så vældigt det mødte
lyttildanskesalmer.dk/400/
Nr. 249 Hvad er det at møde den opstandne mester
lyttildanskesalmer.dk/249/
Nr. 227 Som den gyldne sol frembryder
lyttildanskesalmer.dk/227/